
El passat 2 de febrer vam celebrar a Barcelona la jornada Plaer i educació l’alegria de viure l’alegria d’aprendre, un espai on vam poder reflexionar sobre el plaer dels infants per l’aprenentatge i sobre el nostre propi plaer com a persones educadores.
La jornada va aplegar una seixantena de persones vinculades al món de l’educació que al llarg de tot el dia varen poder participar dels diferents tallers i converses que estructuraven el dia.
Des de l’escola La Llacuna, de Barcelona, el Roure gros, de Santa Eulàlia de Riuprimer, ens varen compartir dues experiències que, tot i ser molt diferents, tenien del denominador comú de trencar amb la tradicional unidireccionalitat de l’aprenentatge, de trencar amb la separació dels sabers curriculars per assignatures i de posar la mirada en l’infant, bé sigui per palpar quins son els seus interessos i generar propostes concretes que hi aprofundeixin, bé sigui per proposar-li espais i propostes artístiques i estètiques que el convidin a una reflexió sobre un tema concret.
De la mà de Mireia Darder i Andrés Waksman es van generar dos espais que van permetre a qui hi participava vivenciar el propi plaer a partir del gaudi del moviment i de la connexió profunda amb el cos. Dues experiències que no van deixar indiferent a ningú i que van posar el punt i a part a la primera etapa de la jornada.
A la tarda hi van haver dues bateries de tallers simultanis. A la primera bateria es va parlar del treball corporal com a llenguatge expressiu, amb Iolanda Vives; de la importància dels contes i de com ens acompanyen en la nostra relació amb els infants, amb Jaume Centelles; i de com podem acompanyar la plàstica en els infants per tal que sigui una experiència plaent, on el procés és valuós en sí, més que el resultat final, amb Gloria Vives.
A la segona bateria es va generar un espai per parlar sobre joc i moviment, amb Veronica Anton; un altre on ens van compartir l’experiència de la Comunitat d’Educació Integradora de la Fundació Claudio Naranjo; un tercer on es va parlar de la sexualitat infantil i de la vivència que ens genera com a persones adultes el joc sexual de les criatures, amb Imma Serrano, i un darrer espai sobre el propi plaer primari -que és el mateix plaer de viure- a càrrec de Manuel Cuesta.
La jornada va acabar amb la conferència d’Evania Reichert “El plaer i l’afecte: els alliberadors del desig de saber i de conèixer”, que apuntà reflexions sobre el plaer en la infància i al llarg de les diferents evolutives de les criatures, des d’abans del naixement fins a l’adolescència i la relació que s’estableix entre el plaer i el desig de conèixer el món.
I la cirereta del pastís fou un vídeo de comiat que recollia les impressions gràfiques de la jornada captades per l’ull de Júlia Moner.
0 responses on "El plaer en l'educació, crònica de la jornada"